We zijn begonnen!

De eerste Metakids-cupcake-party afgelopen zaterdag was een groot succes. De volgende is op komst.

In mijn vorige blog kon je lezen waarom ik mij inzet voor de Stichting Metakids. Ik heb namelijk zelf drie kids met een levensbedreigende stofwisselingsziekte.
Afgelopen anderhalf jaar heb ik Metakids beter op de kaart gezet bij een aantal sportieve evenementen, zoals de Dam tot Damloop, Metakids trimhockey toernooi, een Triathlon en een roeievenement.

De laatste tijd dacht ik na hoe we naast jaarlijkse evenementen ook continu een enorm sneeuwbal effect konden bewerkstelligen door heel Nederland. Maar wat kan je doen als je €0,- te besteden hebt? Ik wil landelijke bekendheid voor Metakids en heel veel geld voor onderzoek. Ook vind ik het belangrijk dat het iedereen heel veel positieve energie geeft. Iets vrolijks, iets ludieks, waar nog lang over na gepraat wordt en dat zichzelf gaat vermenigvuldigen.

Spelend met die gedachte en mijn oren gespitst op waar moeders met kinderen warm voor lopen werd het concept van de Metakids-cupcake-party geboren!!. Heel veel input kreeg ik van de hondenmoeders uit het park die ik elke ochtend tegenkom tijdens het wandelrondje met de hond.

Op mijn vorige blog kwamen ontzettend veel positieve reacties. Al binnen een paar minuten bood zich mijn eerste zeer waardevolle sponsor @Aardbeitje aan. Zij gaat de grafische vormgeving en de fotografie voor onze Metakids-cupcakeparty’s verzorgen. Ze heeft al schetsontwerpen, echt fantastisch mooi! Ook kwam ze fotograferen op onze try-out en binnenkort kom ik naar haar studio voor product fotografie van de Metakids-cupcakes. @Mkafando kwam dezelfde dag nog langs met zelfgebakken pompoenmuffins, maakte een facebook event aan voor de eerste party en organiseert nog dit jaar een volgende party. Van @Zaligzoet kreeg ik ‘Suger Sweet Secrets, de taarten van Zaligzoet’. Een onmisbaar naslagwerk voor iedere Metakids-cupcake-party. GefeliciTAART heeft gratis eetbare schildjes met ons logo erop gedrukt. Van Homebaked mochten wij wat leuks uitzoeken uit hun webwinkel. Nou, dat hebben we natuurlijk gedaan! Ze hebben heel veel materiaal en gereedschap voor het versieren van je cupcake.

De try-out afgelopen zaterdag was voor een klein select rondje hondje gezelschap met als doel het idee in praktijk uit te proberen en de puntjes op de ï te zetten. Als binnenkomer kreeg ik van een vriendin spontaan twee schorten waarop zij het Metakidslogo geborduurd had. Idee is nu dat iedere gastvrouw die een party wil organiseren van ons een toolbox met daarin een gesponsord Metakidsschort krijgt. Nu nog een sponsor voor de schorten🙂

Tijdens de try-out kwamen we erachter dat het niet nodig is om alleen maar Cupcake-bakkers te vragen. Sommigen vinden het nu eenmaal leuker om te kopen dan te bakken. Uiteraard betalen zij hun bakplicht af met een verdubbeling van de cupcakeprijs voor Metakids. We spraken een beginprijs van €0,50 per cupcake af (€1,- voor hen die alleen kwamen om te kopen) en hadden 48 stuks te verhandelen onder de in totaal 11 aanwezigen.

Ferdi’s Chocolade-mokka-mud-cupcake werd de Metakidscupcake van de party. Een mond vol woorden, calorieën en chocolade,… heel veel chocolade, met daarbovenop een heerlijke mokka boter crème. Daar kun je mee thuiskomen! Die wilde iedereen wel en er werd flink op overboden, tot wel €2,- per stuk.

Behalve nieuwe gastvrouwen voor de volgende party’s, leverde de try-out ook nog eens heel veel goede ideeën, nieuwe recepten en ruim €50,- aan geld voor onderzoek op. Ook de naamsbekendheid van Metakids is door deze cupcake party vergroot. Met name het filmportret van Nina, een meisje dat tot haar 6de jaar gezond leek en daarna in rap tempo steeds meer vaardigheden kwijtraakte, maakte heel veel indruk.

In Nederland worden zo’n 800 kinderen per jaar geboren met een stofwisselingsziekte. De meeste overlijden voordat ze 18 jaar zijn omdat er geen behandeling is.
De farmaceutische industrie vindt deze kinderen commercieel niet interessant, want ze worden toch niet oud. Aan deze kinderen valt geen geld te verdienen.
Ook de overheid geeft hier niet snel subsidie voor en het nieuwe kabinet draait de subsidiekraan alleen maar steviger dicht.
Gelukkig is er sinds 2005 de Stichting Metakids. Metakids werft fondsen om stofwisselingsziekten onder de aandacht te brengen en meer onderzoek mogelijk te maken.

Wil je ook een Metakids-cupcake-party bij jouw thuis houden en onze volgende gastvrouw zijn? Laat het mij vooral weten! Uit ervaring weet ik hoe leuk het is en hoeveel enthousiaste reacties je krijgt van al je gasten. Bovendien help je een kind met een stofwisselingsziekte.

Een reactie plaatsen

3 reacties

  1. Marleen Kafando

     /  november 8, 2010

    De Metakids cupcakes waren ook goed te herkennen door de mooie schildjes die we gesponsord kregen van http://www.gefelicitaart.nl en we konden de cupcakes extra mooi versieren en opdienen wegens de decoratiematerialen die beschikbaar waren gesteld door http://www.homebaked.nl

    Beantwoorden
  2. ferdi

     /  november 9, 2010

    het was ook erg gezellig en een leuke brainstorm…ik loop er nog op te broeden in januari als alle drukte voorbij is wil ik een cup cake party organiseren ….
    tevens denk ik dat als ik mijn taarten cursus ga geven dat ik er al een hele boel gegaardigden bij krijg …je weet wel van die bakverslaafden die voor alles wel wat moois willen maken !!

    Beantwoorden

Geef een reactie

