Leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt

[Nou ja zeg! Mama ligt nog in bed!!!] het is 10:20 uur als ik dit sms-bericht naar mijn zusje stuur. [Wat???!!!!] is haar antwoord en een verhit telefoongesprek vol vuurspuwende verontwaardiging volgt.

In foetus houding en met een dampende luier om trof ik mijn moeder aan op deze stralende tweede paasdag.
“Mevrouw wilde vandaag blijven slapen,” was het verontschuldigende antwoord van de ziekenverzorgster.

Mijn moeder wil al jaren niks meer. Sinds ze 12 jaar geleden, onderweg naar haar kleinkinderen, een zwaar auto-ongeluk kreeg, is er van de energieke en intelligente vrouw niets, maar dan ook niets meer over. De oorzaak is zwaar hersenletsel. Voor haar ongeluk paste onze moeder een dag in de week op haar vier kleinkinderen, toen 1 en 3 jaar oud. Mijn zusje en ik waren steeds gelijk zwanger en woonden bij elkaar in de buurt. Onze kinderen, we hebben er allebei inmiddels drie, zijn nu al lang uit de luiers. Onze moeder verschonen we nog regelmatig.

Nadat ik mijn impuls om te ontploffen kon onderdrukken, werd mijn moeder door iemand van het personeel liefdevol geswobt, dat is met een luierdoekje gewassen, want douchen is te duur. Samen hebben we haar op haar paasbest aangekleed en kon ik toch nog voor de strand-file naar Haarlem terug rijden.
De rest van de dag heb ik haar laten genieten van alles van het leven haar nog wel te bieden heeft, zoals paasbrunchen met de kleinkinderen in onze mooie tuin. Een spontane zoen van onze jongste, Sebastiaan, de hond die hunkerend zijn kop op haar schoot legt om geaaid te worden of gewoon even een tijdje haar hand vasthouden.

Ik heb besloten mijn energie niet meer te steken in het indienen van klachten, bij een klachtencommissie die toch niet echt bestaat. Verzorgingshuizen die zeggen verpleeghuiszorg te leveren bestaan namelijk gewoon niet!
Deze week nog ga ik op zoek naar een goed plekje voor mijn moeder in een verpleeghuis dicht bij mij in de buurt, die wel de zorg levert die ze horen te leveren. Een behoorlijke douche-beurt, het aanbieden van structuur en een dagprogramma.

Toen ik haar weer terugreed naar Leiden, zongen Acda en de Munnik, speciaal voor haar: “Laat me slapen….., Leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt.”

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

2 reacties

  1. Els

     /  mei 12, 2011

    Ik hoop dat je een goed verpleeghuis in de buurt kan vinden. Mijn vader heeft het laatste half jaar van zijn leven in een verpleeghuis doorgebracht en ik vond de zorg erg wisselend. Sommige dingen waren prima geregeld, andere ronduit slecht.
    Voorbeeld: hij had een stent in de darmen en mocht daarom geen lange vezels eten omdat de stent dan verstopt kon raken. De meeste voedingsassitenten waren niet in staat om dit te begrijpen/onthouden/er rekening mee te houden. Dus het hele halfjaar heb ik samen met mijn vader goed in de gaten moeten houden dat hij geen verkeerde dingen op z’n bord kreeg. En het was zelfs zo erg dat ze soms niet eens wisten wat voor etenswaren ze bij zich hadden. Dan boden ze hem appelmoes aan (dat mocht hij wel) en dan kwamen we er vervolgens achter dat er rabarber op z’n bord lag (mocht hij absoluut niet).
    Ik ben dagelijks bij hem geweest en ik moet er niet aan denken hoe dingen gegaan waren als ik er niet zo dicht bovenop had gezeten. Want hoewel mijn vader tot het eind helder van geest is geweest had hij toch niet altijd het overzicht over wat er allemaal gebeurde. Ik heb vaak gedacht: je zal hier maar liggen als je een dieet moet houden en je bent dement. Dat gaat nooit goed!
    Nou ja, niet om je bang te maken, maar een vinger aan de pols blijft heel belangrijk, ook in een verpleeghuis.

    Beantwoorden
  2. Justine

     /  mei 19, 2011

    Goede ervaring met Overspaarnebij de oude ripperdakazerne. Zorg op maat! Met het grootste respect voor de clienten. Zo zou het in heel NL moeten zijn

    Beantwoorden

Geef een reactie

