Mijn Kafka moment

“Poeh, nou, ik zie er wel tegenop hoor. Weer al die plakkers en draden overal en dan aan de monitor. En weet je, het wordt dus ook nog op video gezet. Vreselijk! Ik doe geen oog dicht in zo’n ziekenhuis, daarom was het vorige keer mislukt. He, lekker, nu eerst effe een bakkie.”

Als het even kan dan plan ik mijn 10 minuten koffie-pauze met die van mijn hulp. Tine is al meer dan 10 jaar onze lieve en trouwe hulp. Zij kent onze zorgen over de stofwisselingsziekte van de kinderen.

“Goh, wat vervelend Tien, dat je weer naar het ziekenhuis moet. En sorry, dat ik steeds op Twitter kijk, maar er is weer eens gedoe over de vergoeding van de medicijnen voor mensen met een stofwisselingsziekte.”
Ik deed een poging om uit te leggen dat er een concept rapport van het CVZ was uitgelekt, waar een advies aan de minister in stond om bepaalde dure medicijnen voor twee stofwisselingsziekten niet meer te vergoeden. Slimme mensen hebben een formule bedacht, waarmee je kan uitrekenen wanneer de kosten van de behandeling niet meer opwegen tegen wat het een patiënt en maatschappij oplevert.

Uit Tines gezichtsuitdrukking maakte ik op dat ze geen touw kon vastknopen aan mijn verwarde verhaal. Dus ik zei: “Tja, Tien, het is eigenlijk heel simpel: een auto breng je naar de sloop als die je meer kost dan je oplevert. Het is crisis en er moet bezuinigd worden. Patiënten met een stofwisselingsziekte zijn te duur.”

Tine vond het maar raar. Zo ga je toch niet met mensen om!
Dat vonden we allebei en we kletsen nog wat verder tot onze koffiepauze erop zat. Ik moest naar mijn afspraak in Amsterdam.
“Tine, bedankt alvast, tot volgende week! Ennuh, snurk ze vannacht hè, op de snurkpolie. Hopelijk vinden ze wat en gelukkig wordt dat wel vergoed.”

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

